tisdag 6 juli 2010

20 grader i skuggan, isglass och finsk radio...

Idag är det sol och varmt!

Till skillnad från gårdagen när vi orienterade oss fram över fjället i filmjölks tjock dimma och stadigt regnande, ca 15 grader och vindstilla. Det slutade med aggressivt regnande och kraftig åska. Hjälp!

Har varit ute på en halvdags tur idag. Det var trevligt. Bara myggen som kan att förstöra stämningen.
Fick Ångest (suprise) när jag råkade klämma sönder en mygga på min smörade macka. Blev en blodfläck. Pillade bara bort blodet och undrade högt för mig själv - Undra vem den myggan suttit på....Sedan la jag på en skinka och åt upp mackan.....

Inte förrns efteråt reflekterade jag över att det var ju ganska äckligt att det skvätte ut en blod droppe på min macka....Blodet var kanske HIV smittat? Borde jag stoppa fingrarna i halsen?
En stund senare kom jag fram till att jag antagligen råkat svälja många myggor i mitt liv och att jag fortfarande är, vad jag vet, fullt frisk och i allra högsta grad levande.....


För övrigt är det härligt med sommar. Naturen i Nikkaluokta är fantastisk. Jag kan verkligen rekommendera folk att åka dit och bo, om så bara över en helg! Det finns mycket man kan göra och uppleva i Nikka om inget annat så bara för att uppleva Kebnekaise fjällen i all sin prakt! Det är värt att se dem åtminstone EN gång under sin livstid.




I Söndags var vi, Johan, Jag å Tjåppe till Laimo. Vi skulle åka båten över Torneträsk för att se hur "nya" båten funkar. Den funkade fint. Fin båt är det. Vi kom till andra sidan och åkte med Våfflan till Laimo, ca 1,5 mil. Det var väldigt fint där sommar tid.
På hemvägen fiskade vi lite, fick nada. Det spöregnade nästan hela tiden som vi var på utflykt. Vattendropparna la sig ovanpå vattnet. Fascinerande. När vi var genom blöta åkte vi hem. På kvällen bakade jag Kanelbullar.


I morse for killen min till fjälls. Ca 14 dagar blir han borta. Det är kalvmärkning. Jag har inte tänkt mycket på det, men nu känns det lite trisst att sitta hemma i stan´å göra nada.... Jaja, kanske jag hinner läsa ngn bok nurå? Ngn som har förslag på bra bok? Gärna med mkt humor, typ Mia Skäringers bok " Dyngkåt och hur helig som helst"

Lev väl!

Inga kommentarer: