torsdag 20 maj 2010

Vatten på fjället-Tågresa till Sundsvall...22 C men ingen sol...

Renar ute vid havet (Norge)

Avspärrad väg, just när vi bara hade 1 mil kvar på resan till parkeringen där vi åker med skoter.


Blodberg på isländska, vet ej vad den heter på svenska/norska...


Gott om vatten......

Två veckors vistelse till fjälls blev istället 12 kämpiga timmar, på grund av vatten flödet från fjällen. Det var otroligt dåligt före. Våren har varit väldigt kall fram till för bara några dagar sedan då även kvällar och nätter varit varma. Vi har haft närmare 30 grader i solen och nätterna har inneburit plusgrader. Nätterna är numera helt ljusa, om bara en vecka inträder midnattssolen.... Otroligt vad tiden går fort!!!!! Jag hinner inte med!

I fjordarna i Norge hade träden dekorerats med nyutsprungna löv, ängarna hade fått grön nyans och vägarna kantades av små strilande vattenfall och gräs! Hemskt vackert!!! Vi fick även uppleva tidpunkterna för Ebb och Flod....mycket fascinerande!

Längre upp emot fjällen så forsade vattnet ner för alla sluttningar, vi kunde se spår i sluttningarna från där vattnet forsat fram vid tidigare tillfälle.....
När vägen åter öppnades på natten så körde vi den sista milen för att sedan parkera bil och släp, lasta av och lasta på de grejor och mat vi skulle ha med oss för en veckas vistelse till fjälls.

Positiva gav vi oss i väg, men snart stötte vi på en massa problem som innebar vattenflöden- små bäckar hade blivit floder och vanligtvis obefintliga vattendrag hade blivit forsar....Vi kämpade på i 7-8 timmar innan vi gav upp och tog paus. Åt, byta om till torra kläder och sov en timme för att sedan bege oss tillbaka. På vägen tillbaka gick det mycket lättare eftersom vi hade redan färdiga spår att följa. Sen packade vi i hopa oss och for hem till Kiruna igen.

För mig var det en spännande resa och jag lärde mig en hel del, mest av allt lärde jag mig Hur lite jag kan om Snö, Is, Skoterkörning, Vatten och de svenska Fjällen.
Sen såg jag också hur jäklarns skicklig på skoterkörning min kille är *impad*

Så vad härnäst? Ja, jag är ledig i 1½ månad innan jag börjar arbeta åt Ofelas igen. Håller på att söka jobb, men det är inte lätt att bli anställd omgående i bara en månad!! *lönlöst känns det som* Idag ska jag skriva in mig på vikarielistan hos hemtjänsten, jag hoppas att jag kan få jobbar lite extra innan jag åker ner till Skåne.

Ikväll/Inatt blir det en tågresa till Sundsvall. Johan sålde sin bil i går och nu ska vi åka och titta på(Johan ska köpa) en ny bil.... Jag tror att den blir fin =)

Nu ska jag äta å packa å göra lite ärenden sen åker vi.

Ha de grejt!

Inga kommentarer: