fredag 30 april 2010

Att ta sig i kragen!

Ja, så här på vårkanten är det lätt att drabbas av en liten depression när man vaknar efter vinterns dvala. Plötsligt inser man det faktum att man har blivit lite tjockare sedan oktober månad förra året och så plötsligt är dagarna väldigt långa. Solen går upp vid fyra / halv fem tiden på morgon och går inte ner förrns runt nio på kvällen. Dvs det är ljust ca 16 timmar per dygn. Ofta kommer jag på mig själv att sluta jobbet, åka hem och fortsätta vinterns väl inarbetade rutiner. Vid åtta är jag klar att gå till sängs.....men vänta nu? Det är ljust åtminstone 2 timmar till......Jo, jag kan tänka mig att hitta på någonting till innan säng gåendet!

Ja, den stackars förvirrade kroppen masar sig sedan upp ur soffan och börjar sakta utföra någonting kreativt! Troget går kroppen och lägger sig vid 23.00 men konstaterar att det är fortfarande ganska ljust ute. Solens energi och värme strömmar genom den vinter trötta kroppen och hon somnar med ett leende på läpparna.

Det märks nu att jag bor lite längre norrut, snart är det ju för tusan midnattssol! Hela April månad ligger snön envist kvar på marken och isarna ligger tjocka på vattnen....

Positivt är att man kan stiga upp i ottan för att sedan ta sig en liten eftermiddags blund och sen fortsätta eller t o m påbörja ett nytt projekt på kvälls kvisten utan att man går förlorad på arbetstid!

I solen är det nu såpass varmt att man kan sitta på en renhud och mysa när kaffet kokar på elden. Man vill liksom inte att kaffet ska koka upp så snabbt- det är helt okej att sitta ute i snön....

Jepp, vad jag vill komma fram till är att jag klivit över tröskeln mot våren och börjat min Detox diet + att jag har köpt nya ( billiga ) löparskor! För jag ska börja jogga =)

Lev väl!

Inga kommentarer: